Uitgeverij Podium


Nieuws

Verfilming_DE_STAD_UIT_Millstreet_Films_fotograaf_M.jpg
10-11-2020

Millstreet Films verfilmt De stad uit van Petra Possel

Productiemaatschappij Millstreet Films verkrijgt de verfilmingsrechten van Petra Possels boek De stad uit, uitgegeven door uitgeverij Podium. Het scenario wordt geschreven door Frank Houtappels (GOOISCHE VROUWEN, APRIL MAY EN JUNE), die net als regisseur Frank Krom (SINGEL 39, HET SCHAAP MET VIJF POTEN), zelf ook graag de stad ontvlucht als dat even kan. Lies Visschedijk (SOOF, SINGEL 39) zal de hoofdrol vertolken.

 

In DE STAD UIT voelt Petra zich een jaar nadat haar grote liefde is overleden, niet meer thuis in de drukke stad. Verlangend naar meer rust en ruimte besluit ze het roer drastisch om te gooien en te verhuizen naar een dorp aan het Friese IJsselmeer. Haar idyllische dijkhuisje geeft al snel verborgen gebreken prijs, de dorpsgemeenschap moet ze nog veroveren. Als er ook nog een nieuwe liefde aan de horizon verschijnt, is haar nieuwe plattelandsleven een stuk stormachtiger dan ze ooit kon vermoeden.

“Petra Possel schreef haar boek De stad uit voordat er sprake was van Corona. Het verhaal voelt actueler dan ooit, omdat het verlangen naar buiten, terug naar de natuur, juist nu in brede zin wordt gedeeld. Herwaardering van het platteland lijkt een trend”, aldus Rachel van Bommel, producent Millstreet films. Het boek verscheen vorig jaar en is gebaseerd op Possels persoonlijke ervaringen, die zij ook deelt in haar columns in NRC Handelsblad. De stad uit is een uitgave van uitgeverij Podium.
 
Millstreet Films, is bekend van onder andere de SOOF-films, SINGEL 39, ANNE+ en NIEUWE BUREN. Het bedrijf ontwikkelt en produceert hoogwaardige films en dramaseries vanuit een hedendaags vrouwelijk perspectief voor een breed publiek, met een sterke vrouwelijke hoofdrol of vrouwelijke filmmakers.

 

Verfilming_DE_STAD_UIT__©_Millstreet_Films_fotograaf_Martijn_van_Gelder_4S9A1765_69

©Martijn van Gelder

Column Joost Nijsen

  • Column_Joost_Nijsen_11_.png

    FEESTELIJK

    17-11-2020 -

    Mensen denken vaak dat uitgevers vooral druk zijn in de Boekenweek, en rond de feestdagen. Omdat dan de boekwinkels het drukst bevolkt zijn met gretige klanten. Maar ónze drukte zit er altijd iets voor. Je zorgt als uitgever vooral dat al die mooie, verleidelijke, ontroerende, onderhoudende en leerzame boeken ruim op tijd de winkels bereiken. En de publiciteit eromheen geregeld is. Radiospotjes, advertenties, interviews, recensies, social-media-grappen, et cetera. Wie daar twee weken voorafgaand aan zo’n piekperiode aan begint, is te laat.