Podium


Nieuws

1Wagner_Jan_-_c_Villa_Massimo_slash_Alberto_Novelli_.JPG
20-06-2017

Dichter Jan Wagner wint prestigieuze Georg-Büchner-Prijs

De prestigieuze Georg-Büchner-Prijs gaat dit jaar naar de Duitse dichter Jan Wagner. Dat maakte de Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung zojuist bekend. Podium publiceerde vorig jaar zijn bundel Regentonvariaties, in een virtuoze vertaling door Ria van Hengel (eerder bekroond met de Martinus Nijhoff Prijs). De jury roemde Wagners ‘levendige taalspel, meesterlijke vormbeheersing, sensuele muzikaliteit en de intellectuele zeggingskracht die uitgaat van zijn gedichten’.

 

De Georg-Büchner-Prijs is de belangrijkste literatuurprijs in Duitsland. De prijs werd in 1923 in het leven geroepen ter bekroning van allerlei soorten kunstenaars, en wordt sinds 1951 - door de Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung – uitsluitend uitgereikt aan schrijvers en dichters. De prijs, waar een bedrag van 50.000 euro aan verbonden is, wordt op 28 oktober officieel aan Jan Wagner overhandigd. Literaire kanonnen als Günter Grass, Elias Canetti, Heinrich Böll en Elfriede Jelinek wonnen de prijs in het verleden.

 

Jan Wagner (1971) won eerder als eerste dichter ooit de prestigieuze Preis der Leipziger Buchmesse voor zijn bundel Regentonvariaties, die lovend werd ontvangen. Zo gaf Maria Barnas de bundel 5 sterren in de Volkskrant: ‘Meer nog dan de natuur viert Wagner met Regentonvariaties de taal die hij ter beschikking heeft om deze te benoemen en op te roepen, met woorden als 'zevenblad, sluipgeer, vlier en tulpenstralen'. Virtuoos spelend met vorm en klank, zet hij de natuur naar zijn hand en stoot deze net zo gemakkelijk weer af, want onder de oppervlakte heerst steeds een onafwendbare dreiging.’

Column Joost Nijsen

  • 1Omslag_column.jpg

    ONSTERFELIJK

    07-02-2018 -

    Je krijgt er eigenlijk nooit echt de vinger achter. Boekpromotie. Effect van marketing van boeken. Soms denk je alles al meegemaakt te hebben en precies te weten hoe de hazen lopen. Bij elk boek denken we meestal al vanaf de conceptie diepgaand na over de aard en essentie ervan en de doelgroepen en de middelen die doelgroep te bereiken. Het begint met titelkeuze en omslag, en met een publiciteitsplan met alles erop en eraan. Alles in nauw overleg met de auteur (als hij wil). Dan gaan we aan de slag.