Uitgeverij Podium


Nieuws


16-03-2020

Longlist Europese Literatuurprijs 2020

De longlist van de Europese Literatuurprijs 2020 is bekend, de jaarlijkse prijs voor de beste in het Nederlands vertaalde Europese roman. 'M. De zoon van de eeuw' van Antonio Scurati is een van de twintig genomineerden, prachtig vertaald door Jan van der Haar.

 

In 2020 wordt de prijs voor de tiende keer uitgereikt en om dit jubileum extra luister bij te zetten wordt de longlist dit jaar door zowel de vakjury als een studentenjury gelezen. Beide jury's kiezen hun eigen shortlist en winnaar. De shortlists worden eind juni bekendgemaakt, de winnaars op 7 november tijdens het Crossing Border Festival in Den Haag. 

 

De vakjury bestaat uit voorzitter Abdelkader Benali (schrijver), Xandra Schutte (hoofdredacteur De Groene Amsterdammer), Wil Hansen (vertaler Duits en laureaat van de Europese Literatuurprijs 2019), Bob Kappen (Athenaeum Boekhandel, Amsterdam) en Merijn Schipper (Boekhandel Bijleveld, Utrecht).

De studentenjury onder voorzitterschap van auteur Alma Mathijsen wordt gevormd door studenten Ilse Peeters (MA Literair Bedrijf aan de Radboud Universiteit in Nijmegen), Max Tromp (MA Geschiedenis aan de Universiteit Leiden), Zaza van de Koppel (BA Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht) en Koen Boelens (vertaler Engels; afgestudeerd aan de Master Literair Vertalen en de Vertalersvakschool).

 

In aanloop naar de shortlistbekendmaking start de Vertalersgeluktournee, een reeks optredens in boekhandels die de longlist selecteerden. Tidjens deze tournee vertellen de longlist-vertalers over hun genomineerde roman en het vertalen ervan. De tournee start half april en loopt door tot eind mei. Meerdere activiteiten zullen volgen in de zomer. Meer informatie hierover zullen wij aankondigen via onze social mediakanalen.

Column Joost Nijsen

  • Column_Joost_Nijsen_11_.png

    FEESTELIJK

    17-11-2020 -

    Mensen denken vaak dat uitgevers vooral druk zijn in de Boekenweek, en rond de feestdagen. Omdat dan de boekwinkels het drukst bevolkt zijn met gretige klanten. Maar ónze drukte zit er altijd iets voor. Je zorgt als uitgever vooral dat al die mooie, verleidelijke, ontroerende, onderhoudende en leerzame boeken ruim op tijd de winkels bereiken. En de publiciteit eromheen geregeld is. Radiospotjes, advertenties, interviews, recensies, social-media-grappen, et cetera. Wie daar twee weken voorafgaand aan zo’n piekperiode aan begint, is te laat.