Podium


Nieuws

Sips_Maaike_zw_-_c_Keke_Keukelaar_rechtenvrij_voor_.jpg
09-10-2015

Vertaalrechten Monica, mijn vader via knock-out-bod verkocht aan Duitse uitgever Droemer-Knaur

De Duitse vertaalrechten van Monica, mijn vader van journalist Maaike Sips zijn nipt voor aanvang van de Frankfurter Buchmesse via een pre-empt verkocht aan de grote, gerenommeerde uitgeverij Droemer-Knaur. Deze uitgeverij gaf eerder op succesvolle wijze Nederlandse non-fictieauteurs als Dick Swaab en Sophie van der Stap uit. Agent Marleen Seegers van 2 Seas Agency verkocht de rechten namens Uitgeverij Podium.

 

In Monica, mijn vader duikt journalist Maaike Sips in het verleden van haar vader, die dit jaar een genderoperatie onderging. Sips ontdekt dat het verhaal van Monica parallel loopt aan het verdwijnen van het taboe op transseksualiteit. Daarnaast laat ze zien wat de transformatie betekent voor haar persoonlijke relatie met haar vader.

 

Ilka Heinemann van Droemer-Knaur las het Nederlandse manuscript in de aanloop naar de beurs in Frankfurt en was meteen verkocht: ‘I love the way Maaike Sips manages to write this unusual story. She does it sensitively, prudently, and in parts even makes the readers laugh.’

 

Podium-uitgever Joost Nijsen is bijzonder verheugd met de deal: ‘Ik ben ervan overtuigd dat Maaike’s uitzonderlijke boek bij Ilka Heinemann in de beste handen is. Qua timing is dit natuurlijk een droomdeal op het allerbeste moment,’ aldus Nijsen.

 

Ook in Nederland is al voor verschijning veel belangstelling voor het boek. Zo verscheen in Volkskrant Magazine eerder dit jaar een voorpublicatie en werd de vader van Maaike Sips te gast uitgenodigd bij Pauw naar aanleiding van de VPRO-serie Transparent.

Column Joost Nijsen

  • kaart.png

    BUYS!

    20-03-2017 -

    Vaker heb ik al benadrukt hoe overtuigd ik ben van onze keuze om, anders dan de meeste uitgeverijen in ons land, geen ‘zomeraanbieding’ te maken. Tussen de voorjaars- en najaarsaanbieding in óók nog eens een selectie te moeten kneden voor de zomerbeurzen, heeft als enorm risico dat je de boeken die uit de voorjaarsaanbieding nog moeten verschijnen, vooral publicitair onvoldoende aandacht geeft zodra ze eenmaal van de persen rollen. Omdat de neuzen ten burele alweer op de volgende ‘worp’ gericht zijn.