Podium


Nieuws

Harmsen_Bibian.jpg
26-09-2012

Kruispunt-documentaire over Bibian Harmsen

‘Een deken van liefde’ wilde Bibian Harmsen achterlaten voor haar drie jonge kinderen. Haar grootste angst was dat zij haar zouden vergeten. Op 25 juli jongstleden overleed ze op eenenveertigjarige leeftijd, aan de gevolgen van alvleesklierkanker.

RKK Kruispunt TV begon een paar maanden voor haar overlijden met het vastleggen van de manier waarop Bibian afscheid probeerde te nemen van het leven, van haar kinderen, van haar man Klaas. Een onmogelijke opgave waaraan ze zich op een onnavolgbaar lichtvoetige en aangrijpende manier wijdde. Ze maakte muziek, ze schreef en ze bakte chocoladetaart met haar kinderen. ‘Ieder mens behoort een goed chocoladetaartrecept te hebben tenslotte. Dat komt altijd van pas in je leven.’

De documentaire Schrijven om niet gek te worden toont het verhaal van de aangrijpende laatste maanden uit het leven van Bibian Harmsen, haar man Klaas en haar kinderen Valentijn (12), Swip (9) en Lulu (7).


Schrijven om niet gek te worden werd zondag 30 september om 23.00 uur uitgezonden op Nederland 2. U kunt de documentaire hier terugkijken.  

 

Toen Bibian Harmsen in november 2011 hoorde dat ze alvleesklierkanker had, besloot ze te doen wat ze van kinds af aan het liefste deed: schrijven, op haar weblog. ‘Paniekspinnen’, noemde ze het, zoals poezen die bang zijn of pijn hebben soms ook gaan spinnen. Ze schreef aangrijpend en met bijtende humor over de oncoloog in het ziekenhuis, het kiezen van een grafkist, pijnlijke gesprekken met een nietsvermoedende kapper over haaruitval en over de schrijnende relatie met haar ouders.
Haar blogs werden gebundeld in Paniekspinnen.

Column Joost Nijsen

  • Janneke_Vreugdenhil_-_Solo_Food_-_Floortje_van_Esse.jpg

    VREUGDENHIL GOES UK

    08-09-2017 -

    Over elke deal voor een van onze Nederlandstalige auteurs in het buitenland zijn we opgetogen. Herman Koch en enkele andere topauteurs van collega-uitgevers mogen dan op menig nachtkastje in menig land prijken, en De avonden mag dan met vertraging van een halve eeuw alsnog internationale weerklank vinden, we zijn en blijven een boekenlandje dat bij de meeste buitenlandse uitgevers vooral geliefd is als afzetmarkt: met landen als Duitsland en Italië behoren we tot de gretigste afnemers van vertaalrechten, vooral van Engelstalige auteurs.