Uitgeverij Podium


Nieuws

Peeters_Dinsdag_VP_9789057595158.JPG
04-09-2012

Renate Dorrestein en Elvis Peeters op tiplijst AKO Literatuurprijs

Zaterdag 1 september werd de tiplijst van de AKO Literatuurprijs 2012 bekendgemaakt.

Uit de 409 inzendingen zijn 25 boeken geselecteerd. Zowel De stiefmoeder van Renate Dorrestein als Dinsdag van Elvis Peeters staat op deze tiplijst.

 

De jury zal op vrijdag 28 september in het Museum Meermanno te Den Haag een selectie van maximaal zes titels maken. Deze Toplijst wordt die avond bekendgemaakt in een uitzending van Nieuwsuur.

Op maandag 29 oktober wordt de AKO Literatuurpijs 2012 uitgereikt in de Centrale Bibliotheek in Den Haag. De schrijver van het winnende boek ontvangt naast een sculptuur van Eugène Peters een bedrag van € 50.000. Dit bedrag wordt ter beschikking gesteld door de Stichting Jacques de Leeuw.

De jury van de AKO Literatuurprijs 2012 bestaat uit de volgende leden:

• Jozias van Aartsen, burgemeester Den Haag, voorzitter

• Karl van den Broeck, chef boeken De Morgen

• Maarten Dessing, literair journalist en recensent voor o.a. BOEK

• Toef Jaeger, recensent voor NRC Handelsblad en nrc.next

• Kathy Mathys, freelance journalist voor o.a. De Standaard der Letteren

• Fleur Speet, literair criticus Het Financieele Dagblad en De Morgen

                                          

De AKO Literatuurprijs is de bekroning voor het beste Nederlandstalige literaire boek in de

categorieën fictie en non-fictie. In aanmerking komen boeken die verschenen zijn tussen 1

juli van het jaar waarin de prijs wordt uitgereikt en 1 juli van het voorgaande jaar. In 2011

werd de AKO Literatuurprijs voor de vijfentwintigste keer uitgereikt.

 

Column Joost Nijsen

  • Column_Joost_Nijsen_11_.png

    FEESTELIJK

    17-11-2020 -

    Mensen denken vaak dat uitgevers vooral druk zijn in de Boekenweek, en rond de feestdagen. Omdat dan de boekwinkels het drukst bevolkt zijn met gretige klanten. Maar ónze drukte zit er altijd iets voor. Je zorgt als uitgever vooral dat al die mooie, verleidelijke, ontroerende, onderhoudende en leerzame boeken ruim op tijd de winkels bereiken. En de publiciteit eromheen geregeld is. Radiospotjes, advertenties, interviews, recensies, social-media-grappen, et cetera. Wie daar twee weken voorafgaand aan zo’n piekperiode aan begint, is te laat.