Podium


Nieuws

06-05-2011

Peter Pontiac wint Marten Toonderprijs 2011

Striptekenaar Peter Pontiac wint de Marten Toonderprijs 2011, de belangrijkste Nederlandse stripprijs. De Marten Toonderprijs is een oeuvreprijs die wordt uitgereikt aan een striptekenaar die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het beeldverhaal. Pontiac heeft met Kraut volgens de jury de beste Nederlandse graphic novel getekend én geschreven. Zijn werk is vernieuwend. Hij heeft iets aan de Nederlandse strip toegevoegd wat er nog niet was: een combinatie van schrijver- met kunstenaarschap.
Peter Pontiac (1951) groeide als tekenaar van undergroundartiest naar internationaal erkende en geroemde kunstenaar. Hij volgde geen enkele opleiding om te leren tekenen. Zijn eerste werk waren covers voor bootlegboeken met songteksten van The Rolling Stones en Bob Dylan. Hij publiceerde aan het begin van zijn carrière in Nederlandse undergroundbladen als Tante Leny Presenteert en Modern Papier en in Spaanse en Amerikaanse undergroundbladen. Muziek, rock ‘n’ roll is altijd een belangrijk thema voor hem gebleven, maar hij maakte ook de zevendelige autobiografische reeks Peter Pontiac Review. In 2000 publiceerde hij Kraut, over het leven van zijn vader die Kriegsberichter was tijdens de Tweede Wereldoorlog en roddeljournalist nadien. Hij is ook bekend als illustrator voor onder andere Oor, NRC Handelsblad, AD. Zijn werk is geëxposeerd in Amsterdam, Brussel, Barcelona, Blois, Angoulême en Rio de Janeiro.
Bij de prijs hoort een overzichtstentoonstelling in het Graphic Design museum Breda. De tentoonstelling opent op 9 september, de dag van de prijsuitreiking, en duurt tot 27 november 2011.

Column Joost Nijsen

  • kaart.png

    BUYS!

    20-03-2017 -

    Vaker heb ik al benadrukt hoe overtuigd ik ben van onze keuze om, anders dan de meeste uitgeverijen in ons land, geen ‘zomeraanbieding’ te maken. Tussen de voorjaars- en najaarsaanbieding in óók nog eens een selectie te moeten kneden voor de zomerbeurzen, heeft als enorm risico dat je de boeken die uit de voorjaarsaanbieding nog moeten verschijnen, vooral publicitair onvoldoende aandacht geeft zodra ze eenmaal van de persen rollen. Omdat de neuzen ten burele alweer op de volgende ‘worp’ gericht zijn.