Podium


Nieuws

Ronald Giphart (met hand)Keke Keukelaar (rechtenvrij)zwart-wit8.jpg
05-05-2011

Volg een workshop van Ronald Giphart!

De perfectie van het romanschrijven – Workshop van Ronald Giphart

Iedere uitgeverij ontvangt dagelijks zes tot acht ongevraagde manuscripten. Er circuleren per jaar 125.000 manuscripten, waarvan er per jaar slechts ongeveer 65 daadwerkelijk worden uitgegeven. Kortom, het schrijven van een roman die in de winkel komt te liggen... is een bijzonder lastige klus.

Probleem voor veel aanstormende schrijvers is dat zij ‘het schrijven’ en ‘het schrijverschap’ te veel romantiseren. Hierdoor zien ze niet meer dat schrijver een beroep is, en schrijven een vak. Een vak dat voor een deel prima valt te leren. Zoals in alle ambachten geldt het ook bij het schrijven dat zakelijkheid, kennis en oefening zorgen voor het beste – lees: publicabele – eindresultaat.

In deze workshop zal gekeken worden naar de vele facetten die belangrijk zijn bij het schrijven van een roman. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld worden zaken behandeld als de voorbereiding, het plot, het schrijfproces zelf, de opbouw, de structuur, de thematiek en de analyse van een tekst. Vele begrippen komen aan bod: stijl, inhoud, effect, dehnung, deckung, raffung, stijlfiguren, thematiek, woordvelden, exordium, natureingang, et cetera.

Maar ‘schrijven’ behelst meer dan alleen schrijven. In de workshop wordt ook uitgebreid ingegaan over het vinden van een uitgever, de marketing en de condities om te kunnen blijven schrijven.

Het moge duidelijk zijn; deze workshop is voor de al wat ervarene schrijvers.

De Perfectie van het romanschrijven met Ronald Giphart
Zondag 22 mei 2011 van 11.00-16.00 in Cinema Paradiso te Amsterdam.
Kaartjes kosten €49,- p.p. Kijk voor meer informatie op: http://www.nightwriters.nl/Wannabe_a_writer/Workshops/

 

Column Joost Nijsen

  • Banner_Giphart.jpg

    Lieve meisjes

    26-09-2016 -

    Een uitgever kan zich eigenlijk niet veroorloven een recensie te recenseren. Is hij er doorgaans al niet voor opgeleid, een grotere hindernis vormt het besef, dat de uitgever die een criticus tegen de haren instrijkt, het risico loopt dat een volgend boek van die auteur of van een andere auteur uit zijn fonds, door diezelfde recensent, of het orgaan waarvoor hij of zij werkzaam is, bovengemiddeld kritisch wordt beschouwd.

    Bovendien, smaken verschillen, meningen lopen uiteen. Critici zijn het zelden roerend eens.